STATUT
Towarzystwa Olimpijczyków Polskich
I. Postanowienia ogólne
§1.
Towarzystwo Olimpijczyków Polskich, zwane dalej „Towarzystwem” /w skrócie „TOP”/ jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, które działa na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2018 r. poz. 1263 ze zm.), ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2019 r. poz. 713 ze zm.) i innych właściwych przepisów obowiązującego prawa oraz niniejszego Statutu.
§ 2.
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz miasto stołeczne Warszawa.
§ 3.
Działalność Towarzystwa prowadzona jest na zasadzie pracy społecznej jego członków.
§ 4.
Towarzystwo ma prawo używania pieczęci, oznak organizacyjnych i honorowych.
§ 5.
Towarzystwo może być członkiem organizacji krajowych, zagranicznych i międzynarodowych, których działalność jest zbieżna z celami i zadaniami Towarzystwa.
II. Cele i zadania
§ 6.
Celem Towarzystwa jest:
- Krzewienie wartości, które stanowią podstawę sportu, zgodnie z Kartą Olimpijską.
- Kultywowanie humanistycznych wartości oraz zasad etycznych i fair play w sporcie.
- Współdziałanie z Polskim Komitetem Olimpijskim w realizacji jego zadań statutowych.
- Zyskiwanie poparcia społecznego dla rozwoju ruchu olimpijskiego.
- Współudział w organizacji przedsięwzięć popularyzujących idee olimpijskie i rozwój polskiego ruchu olimpijskiego.
§ 7.
Towarzystwo wypełnia swoje cele Statutowe poprzez:
- Organizowanie imprez sportowych, w szczególności popularyzujących dyscypliny olimpijskie.
- Wspieranie olimpijczyków, potrzebujących pomocy ze względów zdrowotnych, materialnych lub innych.
- Prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz sportu, w tym na rzecz niepełnosprawnych i osób w wieku emerytalnym.
- Prowadzenie działalności na rzecz ochrony i promocji zdrowia.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej adresowanej do rodziców, dzieci i młodzieży w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym, w tym alkoholizmowi i narkomanii.
- Prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie celów statutowych.
- Współpracę z innymi organizacjami w zakresie krzewienia i upowszechniania idei olimpijskich.
- Pełnienie roli eksperta w dyskusji publicznej w tematach związanych ze sportem i jego rolą w społeczeństwie oraz wydawanie stosownych opinii dla potrzeb organów władzy publicznej i samorządowej.
- Wspieranie działań wynikających z decyzji i uchwał Prezydium i Zarządu PKOl.
III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8.
- Towarzystwo zrzesza członków:
- Zwyczajnych;
- Wspierających;
- Honorowych.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba, która reprezentowała Polskę w Igrzyskach Olimpijskich jako zawodnik/zawodniczka bądź uczestnik/uczestniczka konkursów sztuki w konkurencjach nagradzanych medalami olimpijskimi oraz posiada nienaganną opinię i pełną zdolność do czynności prawnych. Decyzję o przyjęciu w poczet członków zwyczajnych Towarzystwa podejmuje Zarząd po złożeniu deklaracji członkowskiej przez kandydata.
- Członkowie zwyczajni mają czynne i bierne prawo wyborcze oraz głos stanowiący na Walnym Zgromadzeniu. Członkowie zwyczajni mają obowiązek opłacać składki członkowskie w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie.
- Członkiem wspierającym Towarzystwo może być osoba prawna będąca organizacją działającą na terenie Polski lub poza jej granicami oraz osoba fizyczna będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem zainteresowana działalnością Towarzystwa i deklarująca pomoc finansową. Przyjęcia członka wspierającego dokonuje Zarząd Towarzystwa na podstawie złożonej deklaracji.
- Członkowie wspierający posiadają głos doradczy na Walnym Zgromadzeniu, mają także prawo składania wniosków i postulatów w sprawach działalności Towarzystwa. Członek wspierający opłaca składki i może udzielić Towarzystwu innej pomocy materialnej.
- Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, szczególnie zasłużona dla idei Towarzystwa i działająca na rzecz jego rozwoju. Godność członka honorowego nadawana jest przez Zarząd Towarzystwa. Członkowie honorowi posiadają glos doradczy na Walnym Zgromadzeniu. Na członkach honorowych nie ciąży obowiązek płacenia składek.
§ 9.
Członkowie Towarzystwa biorą udział w realizacji jego celów i zadań, mogą zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa oraz mają obowiązek przestrzegania postanowień Statutu i uchwał organów Towarzystwa.
§ 10.
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego na piśmie do Zarządu,
- skreślenia z listy członków,
- rozwiązania Towarzystwa.
- Skreślenie z listy członków może nastąpić, jeżeli członek:
- nie przestrzega postanowień Statutu i uchwał władz Towarzystwa,
- działa na szkodę Towarzystwa,
- nie bierze udziału w działalności statutowej przez okres co najmniej 1 roku,
- zalega z płatnością składek przez okres co najmniej 1 roku i mimo wezwania świadczenia tego nie spełni.
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Towarzystwa. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zgromadzenia w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
- Postanowienia ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio do członków wspierających.
IV. Organy Towarzystwa
§ 11.
- Organami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Towarzystwa trwa 4 lata i kończy się w okresie do 3 miesięcy po kolejnych Igrzyskach Olimpijskich.
- Kadencja delegatów na Walne Zgromadzenie trwa 4 lata.
- Organom Towarzystwa służy prawo uzupełniania swego składu /kooptacja/, jednakże w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu organu pochodzącego z wyboru.
Walne Zgromadzenie
§ 12.
- Walne Zgromadzenie jest najwyższym organem Towarzystwa. Walne Zgromadzenia mogą być Zwyczajne i Nadzwyczajne. W Walnych Zgromadzeniach uczestniczą wszyscy członkowie Towarzystw.
- Jeżeli liczba członków przekroczy 100, wprowadza się podział na okręgi, określone uchwałą Zarządu, wówczas w Walnym Zgromadzeniu uczestniczą delegaci i automatycznie przekształca się ono w Walne Zgromadzenie Delegatów. Delegaci są wybierani według następującego klucza wyborczego: 1 delegat na 10 członków. Wybór delegatów odbywa się w okręgach zgodnie z zadeklarowanym miejscem zamieszkania i może być przeprowadzony drogą elektroniczną. Kadencja wybranych delegatów trwa 4 lata.
- Każdy delegat ma głos stanowiący. Prezes Zarządu Towarzystwa, członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej mają głos doradczy, o ile nie są delegatami z głosem stanowiącym.
- Do wyłącznej właściwości Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalanie programu działalności Towarzystwa;
- wybór w głosowaniu tajnym Prezesa i członków Zarządu oraz Członków Komisji Rewizyjnej;
- wybór dwóch delegatów TOP na Walne Zgromadzenie Polskiego Komitetu Olimpijskiego;
- wybór 12 kandydatów TOP do Zarządu Polskiego Komitetu Olimpijskiego będących aktywnymi lub byłymi zawodnikami, którzy uczestniczyli w Igrzyskach Olimpijskich, spośród których co najmniej dwóch musi spełniać w momencie wyboru warunek udziału w Igrzyskach Olimpijskich w ciągu ostatnich 12 lat;
- zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- uchwalanie zmian Statutu;
- udzielanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium ustępującemu Zarządowi;
- podejmowanie uchwał w sprawach, co do których Statut nie określa właściwości Zarządu lub Komisji Rewizyjnej;
- podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie Sprawozdawcze jest zwoływane przez Zarząd raz na rok, a Sprawozdawczo – Wyborcze raz na cztery lata. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd jest obowiązany zawiadomić co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia listem poleconym lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, o ile członek wyraził zgodę na ten tryb powiadamiania, podając jednocześnie do wiadomości Zarządu swój adres email. Sprawozdanie z działalności Zarządu wyłożone jest do wglądu w siedzibie Towarzystwa na 2 tygodnie przed terminem Walnego Zgromadzenia.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa zwoływane jest przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy;
- na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- na wniosek co najmniej ¼ członków uprawnionych do głosowania.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd w terminie 30 dni od zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów. Uchwały w sprawie zmian w Statucie wymagają 2/3 głosów obecnych członków. Do podejmowania uchwał przez Walne i Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie wymagana jest w pierwszym terminie obecność co najmniej połowy członków uprawnionych do udziału. Wymóg ten nie obowiązuje w drugim terminie, z zastrzeżeniem § 20.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia obowiązują wszystkich członków Towarzystwa oraz jego organy.
§ 13.
Raz w roku zwoływane jest Walne Zgromadzenie Sprawozdawcze w celu przyjęcia sprawozdania z działalności finansowej Towarzystwa. W roku, w którym odbywa się Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo – Wyborcze nie zwołuje się Walnego Zgromadzenia Sprawozdawczego.
Zarząd
§ 14.
- Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa i reprezentuje je na zewnątrz. Zarząd składa się z 12-15 osób wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
- Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera spośród członków Zarządu 1-3 Wiceprezesów, Sekretarza Generalnego i Skarbnika.
- Posiedzenia Zarządu są protokołowane. Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia i protokolant.
- Oświadczenia woli w imieniu Towarzystwa składają łącznie dwaj przedstawiciele Zarządu: Prezes albo Wiceprezes oraz Sekretarz Generalny albo Skarbnik.
- Zarząd może podejmować uchwały w drodze elektronicznej. Głosowanie jest ważne, gdy weźmie w nim udział co najmniej połowa członków Zarządu w ciągu 2 dni.
§ 15.
Do obowiązków Zarządu należy:
- realizowanie celów i zadań statutowych oraz uchwał Walnego Zgromadzenia;
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa;
- prowadzenie gospodarki finansowej i rachunkowości;
- sporządzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Towarzystwa.
§ 16.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
Komisja Rewizyjna
§ 17.
Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo-Wyborcze. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba pełniąca funkcję członka Zarządu. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza. Pracami Komisji kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego.
§ 18.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej TOP.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie nie rzadziej niż raz do roku kontroli działalności Zarządu i przedkładanie sprawozdań oraz wniosków Zarządowi i Walnemu Zgromadzeniu;
- składanie sprawozdań oraz wniosków w sprawie absolutorium dla Zarządu na Walnym Zgromadzeniu Sprawozdawczo – Wyborczym;
- kontrola opłacania składek członkowskich;
- ocena wykonania uchwał Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
- Komisja rewizyjna ma prawo:
- występowania o zwołanie posiedzeń Zarządu;
- w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działalności TOP wydawania zaleceń i żądania wyjaśnień oraz określenia terminów i sposobów usunięcia nieprawidłowości.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wskazany przez niego członek Komisji ma prawo brania udziału w posiedzeniach Zarządu TOP z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna sporządza ze swoich czynności protokół, który podpisują członkowie Komisji uczestniczący w posiedzeniu lub prowadzący kontrolę.
V. Majątek i fundusze Towarzystwa
§ 19.
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze, a w tym:
- wpływy ze składek członkowskich,
- wpływy z działalności gospodarczej prowadzonej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- dochody z majątku Towarzystwa oraz ofiarności publicznej,
- dotacje, spadkii, darowizny i zapisy dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
VI Postanowienia końcowe
§ 20.
Rozwiązanie Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 3/4 uprawnionych do głosowania, przy obecności co najmniej 2/3 liczby członków Towarzystwa lub delegatów, o których mowa w §12.
§ 21.
Uchwała Walnego Zgromadzenia o rozwiązaniu Towarzystwa zawiera jednocześnie postanowienie o przekazaniu majątku. W takim przypadku likwidatorami Towarzystwa są członkowie Zarządu.